čtvrtek 7. května 2015

Běh

Zdar!

Můj vztah ke sportu je kladný. Ačkoli moje výkony nejsou nijak oslnivé, stále se rád hýbu. V posledních dnech jsem si potvrdil, že pohyb (v rozumné míře) dokáže uvolnit tělo i mysl. Dost často bojuju se zdravotníma problémama, které sice nejsou nijak závažné, ale jsou nepříjemné. Může se jednat o nechuť k jídlu nebo bolest kloubů, nespavost atd. V poslední době jsem dělal různé sporty jak mě napadlo a jak byla chuť. Občas plavání, občas běh, lezení. Nic z toho jsem nedělal víc než jednou týdně a od toho se odvíjely i výsledky. Žádné nebyly. Takhle rozhodně nevypadá trénink na akce, které jsem si naplánoval na letní prázdniny.

Považuji se za člověka se silnou vůlí a to může být někdy problém. Dám příklad. Jdu si zaběhat, běžím dokud to jde a dokud mě to baví. No a pak zjistím, že jsem celkem daleko od baráku. Tak běžím zpátky. Jenomže zjistím, že jsem se odvařil. Ale nejsu máčka, zatnu zuby a domůl doběhnu. Bolest některé z končetin pak cítím ještě několik dní. Tak si "odpočinu" tím, že strávím těch několik dní u diplomky. No a za týden se to opakuje, stejný scénář. Výsledkem je, že se několikrát do měsíce zrakvím, ale nikam to nevede. Co se týče sportování, tak moje aktivita zkrátka postrádá systém.

Chtěl bych, si zvyknout na pohyb. Dát svému snažení nějakou formu, vidět výsledky. Proto jsem se (z několika různých důvodů) rozhodl, že začnu běhat. Cíl do následujícího měsíce je následující. Běhat minimálně čtyřikrát do týdne. Uběhnutá vzdálenost i čas nehrají roli. Nemám moc chytrý mobil a tak budu měřit spíš čas než vzdálenost. Soustředit se budu především na techniku, rychlost mi bude ukradená. Nechcu to přehnat. Budu běhat menší vzdálenosti a častěj než abych se zas zrušil. Cíle budu střídat, ať mě to baví. Jiné sporty omezím, ale asi je uplně nevynechám. Myslím že například bazén jednou do týdne bych mohl zvládat. Výkony za jednotlivé dny si budu zapisovat na papír. Prostě minimalistický přístup ze staré školy.

Co se týče výživy, tak to nehodlám nijak hrotit. Změna musí přijít postupně. Začnu se soustředit na to co strkám do huby. Za poslední týdny jsem došel k poznání, že neexistuje špatná a dobrá potravina. Některá zelenina mi dělá dobře po některé je mi vyloženě zle. Je to určitě dáno i tím, že tělo si na novou stravu musí zvykat. Za pozitivní změny mého jídelníčku považuju omezení pití kávy, ovocné svačiny a zvýšení příjmu ořechů a semínek. Maso skoro nejím, ryby jo. Mléku a vajíčkám se nevyhýbám. Alkohol téměř nepiju a určitě u toho vydržím. Snad jen příležitostně nějaké pivko. Když přijdu na nějaký dobrý recept, tak ho sem hodím. Postupně bych chtěl zvýšit svůj energetický příjem. Ale jak jsem řekl, nehodlám to nějak lámat přes koleno. Spíš než objem budu sledovat kvalitu přijímaných potravin. Důraz bude kladen taky na relaxaci. Budu se snažit udělat všechno proto, abych spal pravidelně a dost dlouho.

Za několik týdnů či dnů sem hodím příspěvek s tím, jak se situace vyvíjí/vyvinula. Napíšu sem nějaké stručné zhodnocení tohoto projektu. Pokud to pude dobře, tak bych v tom pokračoval co nejdéle. Pak bych snad mohl zvládnout i půlmaraton. Vím, že bych ho uběhl i teď. Ale já bych ho chtěl dát s bez trápení a následné dlouhé regenerace.

Důvodem tohoto příspěvku je motivace pro mě a možná i pro někoho, kdo to bude číst. Pokud u toho vydržím a bude to nést ovoce, tak bude tento článeček sloužit jako zdokumentování tohoto experimentu. Pokud u toho nevydržím a něco se zprasí, tak to sem prostě napíšu. Jsem odhodlaný se sebou něco udělat. Nechť jsou tyto řádky důkazem.



PS: K této výzvě jsem se rozhodnul už před dvěma dny. Od té doby jsem byl běhat dvakrát. Pokaždé zhruba 15 minut. V úterý ke hvězdárně a ve středu jen tak po Brně (v blbých botech). Dnes mě celkem bolí kvadricepsy, ale to je dané taky tím, že jsem se včera nezastavil a byl jsem furt na nohách. Myslím si, že večer si ale nějaký běh dám. Jinak koleno, které mě pobolívá asi 14 dní (hlavně když dlouho sedím a noha je v pokrčené poloze), neprotestuje. Ba naopak, zdá se mi to lepší.

2 komentáře:

  1. Držím palce a fandím ti. Dobrý projekt. Kéž by se zadařilo!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za podporu.

      Aktuální stav je následující:

      Včera jsem se jen protáhl a běhat jsem už nešel. Dnes jsem si zase hvězdárnu a eště kousek - cca 4,5km za necelou půlhodinu. Spokojenost. Uvidím, jak na tom budu zítra.

      Vymazat