pondělí 25. března 2013

Ulamova spirála

Nedávno jsem v souvislosti s řešením bakalářky narazil na takovu srandu, která se týká prvočísel. Říká se tomu Ulamova spirála. Je to vpodstatě obrazec, který zobrazuje určitou pravidelnost v rozmístění pvočísel. Nedalo mi to a musel jsem si ji sám naprogramovat. podívejte se jak nato.

Nejdříve je nutné sestrojit matici čísel tak, že se začne jedničkou uprostřed a jak přičítáme stále jedničku, tak se točíme stále dokola. Obrázek řekne víc, než půlhodina keců okolo.


Musím se přiznat, že jsem nad tím přemýšlel celkem dlouho a byl jsem zmatený z počtu proměnných. Možná jsem to dělal jen zbytečně složitě, nevím.
Pak jsem z matice sestrojil bitmapu tak, že na místě, kde je prvočíslo jsem dal tečku, na ostatních místech je bílé políčko. K nahlédnutí dávám výsledek. Velikost matice je 200x200.



Na obrázku si můžete všimnout diagonálních proužků, no a to je na tom to pěkné. Jinač jestli by to někoho zajímalo, tak tady je zdroják. Na anglické wikipedii je o tohle jevu článek a zahlédl jsem tam i různé obměny, tak se na to pozděj podívám a možná to zase zkusím zprogramovat.

To je prozatím vše. Blbosťám třikrát zdar!

Žádné komentáře:

Okomentovat