pátek 25. března 2016

Mrtvý tah

Deadlift and squat – that is the universal answer.“
Jocko Willink

Jestliže by se mě někdo zeptal na to, jaký je v současné době můj nejoblíbenější cvik, pravděpodobně bych mu odpověděl, že je to mrtvý tah. Co to mrtvý tah je? V podstatě se jedná o zvednutí těžkého břemena ze země. V praxi to vypadá tak, že si na olympijskou osu naložíš, kolik uneseš a zvedáš. Od země k pasu, víc není potřeba. Určité variace tohoto cviku dokonce omezují dráhu činky na několik centimetrů. To mi ale připadá už dost prasácké. Počty opakování i sérií se volí podle cíle, jakého chce cvičenec dosáhnout. Já jedu většinou po pěti.

Důvodů, proč mám MT tak rád je hned několik:
  • Žádný jiný cvik nezatíží centrální nervovou soustavu, jako právě mrtvý tah. Je to cvik, při kterém se zvedají největší váhy. Veškeré výkony vztahuju k tělesné hmotnosti. Pro člověka, který už cvičí nějaký ten pátek a má vypilovanou techniku je možné dostat se až ke 2,5 násobku svojí tělesné hmotnosti. Stokilová opice tedy může zvedat 250 kilogramů. Mým cílem je dostat se na dvojnásobek své hmotnosti. Není to zas tak daleko...
  • Paradoxně mi cvičení mrtvého tahu pomáhá uvolnit záda, která jsou přetížena z celodenního sezení :) Setkal jsem se už s více lidma, kteří mi potvrdili, že dlouhodobé cvičení tohoto cviku jim pomohlo zesílit spodní záda a tím pádem omezit možnost zranění při procvičování jiných partií nebo také v běžném životě. Důležité je ale dbát na správnou techniku a nikam nespěchat. Zezačátku se zdá, že je to moc lehké, ale to je přesně to období, kdy se vyplatí ponechat si sílu na příští trénink. Pro maximální rozvoj síly se stejně nedoporučuje cvičit až do selhání. Najdou se dokonce takoví co tvrdí, že není žádoucí ani cítit únavu. Není tedy důvod to hrotit.
  • Tento cvik zapojuje velkou většinu svalů v těle. Především ty velké. Myslím tím svaly nohou a zad.
  • Tento cvik je doporučován také k budování kondice. Například Dan John, člověk, který trénuje sprintery, používá mrtvý tah v kombinaci se dřepy k rozvoji výbušné síly, která je pro jeho klienty hodně důležitá.
  • Jedná se o přirozený pohyb. Kolikrát za den zvedáš něco ze země? Děláš to správně? Bez zátěže se chyby ve správném držení těla neprojeví. Při zvýšené zátěži ale už je možné vypozorovat co je špatně. Uvědomění si držení těla při shýbání k zemi je hodně důležité. MT pomáhá vybudovat správný návyk.


Dalo by se datlit ještě dále, ale já tě už nebudu unavovat. Tento příspěvek zakončím obrázkem.


Žádné komentáře:

Okomentovat