úterý 7. dubna 2015

Albánská výzva

Zdravím.

Důvod, proč jsem velice dlouho nenapsal ani řádek je velice jednoduchý. Mohl bych se vymlouvat na diplomku, moc práce, přípravu a následnou únavu z Vandrácké padesátky, ustavičné pozorování květináčků v mém pokoji či posedávání v čajovně s přáteli. Ačkoli to všechno proběhlo, prostě se mi nechtělo nic napsat. Ale teď píšu.

Právě jsem opustil přednáškovou místnost v MZK. Probíhala tam prezentace tzv. Albánské výzvy. Jedná se o projekt několika mladých lidí, kterým učarovala vesnice uprostřed ničeho na severu Albánie. Ta vesnice se jmenuje Curraj Eperm a reálně hrozí její trvalý zánik. Cílem toho projektu je dostat do této zapomenuté oblasti nějaké turisty, aby měli místní nějakou motivaci zůstat. V opačném případě vesnice zanikne a němečtí turisté tak přijdou o možnost ubytování uprostřed romantické divočiny.

Kladl jsem přednášejícímu (a sobě) otázku, jestli je vůbec takový projekt žádoucí. Jestli tím, že se sem nahrne banda turistů neztratí ta oblast svoje kouzlo. Na tento dotaz odpověděl přednášející tím, že by tam měl fungovat přirozený ventil, tedy průsmyk ve výšce 850 m. n. m., přes který musí každý návštěvník vesnice projít. Ožralové a batůžkáři by zkrátka museli absolvovat dvoudenní náročný horský trek. Tento přirozený ventil třeba u Mount Everestu nefunguje. Dostat se na vrchol nejvyšší hory světa je ale přecijen jiná motivace než dostat se do nejzapadlejší vesnice v Evropě. Určitě lze najít spoustu důvodů, proč to podpořit, ale má to i svoje stinné stránky.

Ať je to tak, či onak. Přijde mi to jako velice zajímavý projekt. Je to minimálně námět k přemýšlení a příležitost k dobrovolnické činnosti. Už teď jsem udělal to nejmenší co jsem mohl - zveřejnil odkaz. Na jejich stránkách je spousta zajímavých informací. Stojí za proklikání.

Na závěr eště video, které je taky pěkné.






Žádné komentáře:

Okomentovat