pátek 5. února 2016

Most za měsíc

Jedním z mých úkolů na leden bylo dostat se do polohy mostu a setrvat v ní po nějakou dobu. Pro flexibilní jedince žádná výzva, ale pro mě to trochu výzva byla, protože v pohyblivosti su dost špatný. Zkrácenost a zatuhlost horní části zad jsou problémy, se kterými se potýkám už dlouho.

Proč zrovna mosty? Odpověď je jednoduchá. Je to účinný cvik na protažení svalů kolem páteře v celé její délce. "Otevírá" se jimi hrudník. Jinak řečeno, protahuje se jimi pletenec ramenní a břišní svaly, zatímco svaly hýždí jsou jimi posilovány. V neposlední řadě jsou jimi protahovány také kvadricepsy (svaly na přední straně stehen), které se častokrát při celodenním sezení zkracují.

No takže jsem si řekl, že mosty jsou dobrý nápad. Bude stačit, když se do něj dostanu z lehu na zemi. Jaký zvolit postup? Postupně. Pomalu. Vytrvale. Vyšel jsem ze série cviků, která je popsána v knize Convict Conditioning od Paula Wadea. Tahle kniha je mimochodem celkem zajímavý studijní materiál k posilování s vlastní vahou. Její autor byl nějakou dobu ve vězení a dlouhou chvíli si krátil pravidelným cvičením. Je to pěkný koncept. Čtenáři je kladeno na srdce, že se nemá nic uspěchat. To se neshoduje s tím co vidím občas v reklamách na internetu. Znáte to. Titulky jako "Zhubla jsem 10 kg za dva dny" nebo "Anglicky za pět minut" jsou na denním pořádku. Ale pojďme od toho. Zkrátka. Kdo si chce přečíst víc o cvičení bez železa a za 10 let chce umět shyb jednou rukou, ať si sežene tuhle knihu.

Zpět k mostům. Jednotlivé cviky jsou na obrázku níže.


Takže každý ze cviků jsem dělal 5 dní. Každý den zrhuba tři sérky. Počet opakování byl volen podle míry mojí únavy a náročnosti cviku. Například první cvik jsem dělal po deseti opakováních, ale ten čtvrtý už pouze po pěti. Po dvaceti dnech jsem udělal most. Jednoduché.

Neříkám, že by každý měl umět udělat most. Tím, že jsem to zvládl já se ze mě určitě nestal artista století. Jen jsem chtěl poukázat na koncept, který považuju za velice účinný nástroj pro osobní nebo jakýkoli jiný rozvoj. Začni pomalu, nespěchej, vytrvej. Nauč se nové vzorce, ale dopřej svému tělu a duši čas na přizpůsobení a odpočinek. Takže jaký je tvůj cíl? Číst hodinu denně? To je dost, já bych začal pěti minutama a postupně to prodlužoval. Klik na jedné ruce? Začni obyčejnýma, jestliže ti nejdou, použij lavičku na zvýšení nebo začni u stěny. Pokud je odhodální opravdové a ty ses pro něco rozhodl, pak setrváš a pokrok je zaručený.

"Na konci budeš stát nejvejš."...  Rocky Balboa

Žádné komentáře:

Okomentovat